PERSBERICHT: Wat veroorzaakt een hoge(re) stroomrekening dan normaal

Bookmark this
24 November, 2018 By NV EBS

Source / Image by: NV EBS | Friday 23 november 2018

Vanuit de samenleving is er de afgelopen tijd een toename aan verbruiksklachten te merken bij de N.V. Energiebedrijven Suriname (EBS).  Wanneer een klant geconfronteerd wordt met een hoge(re) rekening dan die gewend is te betalen, kan dit verschillende oorzaken hebben. Met de hete periode die haast achter de rug schijnt te zijn, kan de stroomrekening inderdaad zijn verhoogd als gevolg van een verhoogd verbruik. Denk hierbij aan airco’s die langer en op lagere temperaturen draaien, koelkasten die vaker geopend worden enzovoorts.

Een hogere stroomrekening dan gebruikelijk kan ook voorkomen wanneer de stroomrekening wordt opmaakt op basis van een berekend (gemiddeld) verbruik. Deze situatie ontstaat wanneer de EBS over een langere periode niet over de juiste meterstand kan beschikken (bijvoorbeeld door structureel niet toegankelijke meters). De stroomrekening wordt dan opgemaakt op basis van het laatst gemeten verbruik van de klant. Zolang de EBS niet over de juiste meterstand beschikt wordt de rekening elke maand op basis van dit geschat verbruik opgemaakt.

Klanten bij wie het verbruik hoger lag dan door de EBS geschat, krijgen hierdoor een suppletierekening, die is gebaseerd op het werkelijk verbruik over de periode waarbij er geen meteropname heeft plaatsgevonden. Het verschil dat de klant verschuldigd is, kan middels een betalingsregeling bij een van de EBS incassokantoren worden voldaan. Het kan ook voorkomen dat klanten juist minder hebben verbruikt dan door de EBS toegepast in de periode toen de meterstand niet bekend was. Deze klanten mogen zich aanmelden bij de EBS met de meest recente meterstand waarna het teveel betaalde bedrag wordt verrekend.

Verbeterslagen

Om verbetering te brengen in het probleem van verbruiksklachten heeft de EBS verschillende interventies gepleegd.

Om de accuratesse van de opgenomen meterstanden te verbeteren en het werkproces te versnellen wordt de meteropname in het EPAR-gebied (Paramaribo, Wanica, Para, Commewijne, Saramacca) nu door middel van handheld terminal, digitaal op locatie ingevoerd in plaats van handmatig. Dit helpt niet alleen de invoertijd drastisch reduceren, maar zorgt ook het foutloos overzetten van data. De EBS heeft plannen om ook de overige districten te voorzien van deze handheld toestellen.

Het meteropname korps is drastisch versterkt. Landelijk is het aantal meteropnemers verdubbeld. De EBS doet tegenwoordig ook middagmeteropname en meteropname in het weekend wanneer klanten thuis zijn.

Volgens de aansluitvoorwaarden is de EBS verplicht periodiek de meteropname te doen. Momenteel gebeurt dit eens in de 3 maanden. De EBS heeft plannen om de meteropname nu om de ene maand te doen, waardoor een groter gebied maandelijks kan worden aangedaan.

Landelijk zijn er meer dan 20.000 klanten bij wie de meterstand langer dan 3 maanden niet is opgenomen en bij meer dan 3.000 klanten langer dan 10 maanden. Dit betekent dat de stroomrekening gedurende deze periode is opgemaakt op basis van een berekend verbruik.

Een van de maatregelen om aan deze meterstanden te komen is het blokkeren van de rekening bij de kassa. Dit betekent dat de rekening van klanten bij wie de EBS langer dan 10 maanden de meterstand niet heeft kunnen opnemen, wordt geblokkeerd. Deze klanten worden verwezen naar de klantenservice alwaar er contactgegevens worden uitgewisseld voor een meteropname afspraak. De blokkering wordt hierna onmiddellijk opgeheven.

Ook liggen er plannen klaar voor het gebruik van smartmeters. Smartmeters zullen de fysieke meteropname compleet vervangen en op afstand zal het bedrijf in staat zijn om de meterstanden maandelijks af te lezen. Dit zal op lange termijn het probleem van verbruiksklachten volledig elimineren. Doordat de meter niet kan worden benaderd geeft het bedrijf klanten ook de gelegenheid om de meterstand zelf door te geven. Het doorgeven van de meterstand door de klant is gangbaar niet alleen in Suriname, maar wereldwijd worden klanten van utiliteitsbedrijven in de gelegenheid gesteld zelf de meterstand door te geven. Via de website, een smsje of telefonisch kan elke klant maandelijks zelf de meterstand doorgeven. Dit behoort tot een van de E-service mogelijkheden die utiliteitsbedrijven hun klanten bieden, om geschatte rekeningen te voorkomen.

De EBS drukt klanten op het hart om de verbruiksmeter altijd toegankelijk te houden voor de EBS. Volgens de aansluitvoorwaarden dient de EBS te allen tijde toegang te hebben tot de verbruiksmeter. Bij meters die structureel niet toegankelijk zijn, kan het vermoeden ontstaan dat er bij de meter onregelmatigheden plaatsvinden, omdat de juiste meting van het verbruik voor langere periode niet gecontroleerd kan worden. Ook wordt er door klanten niet optimaal gereageerd op poortbrieven die worden achtergelaten. De klant wordt derhalve verzocht om de meterstand via het welbekende nummer 175 of via de website door te geven.

NV EBS

Images may be subject to copyright.
Download our mobile apps and keep up to date with news, events, deals and search for businesses near you.

If you like what you read, follow us on Facebook, Twitter and Instagram to get the latest updates.

Recent Articles

Weet jij het verschil tussen POSITIEVE en NEGATIEVE FAALANGST?

in Information & Awareness, Family, Education

Weigert jouw kind bijvoorbeeld om taakjes te doen? Stopt het als iets niet lukt? Vraagt hij of zij constant om hulp? of blokkeert je kind als het beoordeeld wordt?

April 18, 2019 By Oplossingsgericht Opvoeden

Gezamenlijke verklaring Regering van Suriname en Vereniging van Medici in Suriname

in News, General, Breaking News

Op maandag 15 april jongstleden heeft het vervolggesprek plaatsgevonden tussen het Bestuur van de Vereniging van Medici in Suriname (VMS) en de regering van de Republiek Suriname. De voorzitter van de VMS, Pieter Voigt met zijn gevolg en de ...

April 18, 2019 By NII

Juspol lanceert management informatie systeem voor de politie

in Law Enforcement, News, General

Het ministerie van Justitie en Politie (Juspol) heeft een managementinformatiesysteem voor de politie gelanceerd. Met het lanceren van dit systeem, op woensdag 17 april 2019, op het politiebureau te Geyersvlijt, heeft Juspol de eerste stap gezet ...

April 18, 2019 By NII

Leer je kind de groeimindset!

in Did you know ...?, Family, Education

Is je zoon of dochter onzeker? Of perfectionistisch?

April 18, 2019 By Oplossingsgericht Opvoeden

Get noticed online!
Boost your business or products with
targeted advertisement on our platform!

Download today!

New Deals

1 Daagse Isadou Tour

SRD 450.00 |  SRD 435.00

Boek vandaag jouw 1 daagse tour naar Isadou resort bij Packed and Ready Tours.

8 Days left

SRD 10 OFF your order at Chi Min Restaurant

SRD 37.50 |  SRD 27.50

Example: Nasi kip of mix (vlees erdoor of erop) - SRD 36.00 / SRD 37.50 wordt S...

11 Days left

Pro listing inclusief 1 jaar banner

SRD 408.00 |  SRD 108.00

Pro pagina (listing) inclusief 1 jaar 'Sponsored links' banner.

Valid Until 01 August, 2019

HOT DEAL! Premium listing inclusief 1 jaar banner

SRD 1,032.00 |  SRD 432.00

Premium pagina (listing) inclusief 1 jaar 'Square' banner.

Valid Until 01 August, 2019

Popular Deals View more deals

Promote uw business online voor slechts USD 200.00

SRD 1,867.50 |  SRD 1,660.00

De beste 4-in-1 Deal voor uw business online! Website + Hosting + Domeinnaam + B...

11 Days left

Oil Change Service Package

SRD 170.00 |  SRD 150.00

Smeerolie service ( Corolla, Runx enzovoorts)( wijzigingen voorbehouden).

Valid Until 01 January, 2020

Vakantie in eigen land - 3 dagen

SRD 1,250.00 |  SRD 999.00

Geniet van de zon, de geluiden van vogels en het zwemmen in de rivier met haar h...

Valid Until 01 January, 2020

Social Suriname is the largest digital guide for locals & tourists in Suriname!

Our logo and all related marks are registered trademarks of SoSu Interactive Advertising NV.
Please visit our corporate site biz.socialsuriname.com for more information on all our services.

We are a faith-based organization - 'As For Me And My House We Will Serve the Lord - (Joshua 24:15)'